چگونه میل جنسیمان را کاهش دهیم ؟

کاهش میل جنسی روش های زیادی دارد که باید با دقت انجام دهید تا آسیبی به شما وارد نشود. افراد زیادی در جلسه های مشاوره روانشناسی جنسی دنبال راهکارهایی برای کم کردن میل جنسی هستند. بیشتر سوالات با این مضمون مطرح می شوند که چگونه میل جنسیمان را کاهش دهیم یا چه چیزی هایی بخوریم تا شهوتمان کم شود؟

 

چگونه میل جنسیمان را کاهش دهیم

چگونه میل جنسیمان را کاهش دهیم

میل جنسی معمولا به عنوان محرک جنسی شناخته می‌ شود، این تمایل عاطفی و ذهنی شما برای برقراری سکس است. میل جنسی منحصر به فرد بوده و در افراد بسیار متفاوت است. آنچه شما به عنوان میل جنسی عادی تجربه می کنید ممکن است از آنچه شخص دیگری تجربه می کند بالاتر یا پایین باشد. به همین دلیل هیچ وقت تعداد طبیعی رابطه جنسی بین زن و مرد قابل اندازه گیری نیست چون عوامل زیاد بر آن تاثیر می گذارند که فرد به فرد متفاوت می باشد.

میل جنسی یک میل طبیعی در همه افراد است اما در برخی افراد این میل منجر به شهوت زیاد و در برخی مواقع اعتیاد جنسی می‌شود. شهوت زیاد می‌تواند پیامدهای منفی زیادی داشته باشد و باعث شود که از ابعاد مهم زندگی خود غافل شوید و از سوی دیگر، در معرض ابتلا به بیماری‌های جسمی و روانشناختی قرار بگیرید.

همچنین، ممکن است به خاطر شهوت زیاد، احساسات آزار دهنده مختلفی از جمله شرم و گناه را تجربه کنید و در نتیجه این مسئله، کنترل شهوت برای شما دشوارتر شود. اگر افکار جنسی مختلفی را تجربه می‌کنید و رفتارهای جنسی‌ای دارید که سلامتی شما را در معرض خطر قرار داده‌اند لازم است برای کم کردن شهوت خود اقدام کنید. در ادامه با این موضوع بیشتر آشنا می‌شوید.

 

نقش تستوسترون در افزایش میل جنسی

تستوسترون، هورمون جنسی اولیه در مردان و زنان، نقش مهمی در تنظیم میل جنسی دارد. سطوح بالاتر تستوسترون به طور کلی منجر به افزایش میل جنسی می شود، در حالی که سطوح پایین تر ممکن است منجر به کاهش میل جنسی شود. تستوسترون، هورمون جنسی اولیه در مردان و زنان، نقش مهمی در تنظیم میل جنسی دارد.

سطوح بالاتر تستوسترون به طور کلی منجر به افزایش میل جنسی می شود، در حالی که سطوح پایین تر ممکن است منجر به کاهش میل جنسی شود. میل جنسی بخشی طبیعی و سالم از زندگی انسان است. با این حال، ممکن است مواردی وجود داشته باشد که فردی بخواهد میل جنسی خود را کاهش دهد.

خواه به دلیل شرایط شخصی، دلایل پزشکی یا … باشد می تواند روش های مختلفی را برای کمک به کاهش میل جنسی امتحان کند. قبل از پرداختن به روش‌های کاهش میل جنسی، درک چگونگی عملکرد رفتار جنسی ضروری است. اثر متقابل پیچیده ای از عوامل فیزیکی، روانی و هورمونی بر تحریک جنسی و میل به فعالیت جنسی تأثیر می گذارد.

 

میل جنسی چیست و چگونه میل جنسیمان را کاهش دهیم ؟

فعالت جنسی منجر به تحریک بدن شده و برخی تغییرات جسمی برای آمادگی رابطه جنسی ایجاد می شود. در هنگام بروز میل جنسی، به دلیل جریان خون در بافت های آلت تناسلی، نعوظ رخ می دهد. افزایش جریان خون در زنان، اغلب منجر به افزایش تولید مایعات مهبلی و تورم فرج و تحریک چوچول می شود.

مانند سایر حیوانات، انسانها نیز برای داشتن فرزند نیاز به برقراری رابطه جنسی دارند. میل جنسی ریشه ای عمیق در زیست شناسی دارد و به عنوان روشی برای تولید مثل است.

 

علت تحریک شدن زیاد مردان چیست؟

هورمون ها نقش مهمی در میل جنسی مردان دارند. افزایش تستوسترون تعداد دفعات تحریک شدن در مردان را افزایش می دهد. از سوی دیگر، هر چه فعالیت جنسی بیشتر شود، میزان تولید تستوسترون افزایش می یابد. این مسئله چرخه ای ایجاد می کند که می تواند باعث افزایش میل جنسی در مردان شود. برخی غذاها نیز در افزایش دفعات تحریک مردان نقش دارد. اگر رژیم غذایی شما پر از غذاهای افزایش میل جنسی است، تحریک جنسی بیشتری را تجربه خواهید کرد.

تنها مواد غذایی نیستند که باعث تحریک جنسی می شوند، نوشیدنی های الکلی نیز چنین خاصیتی دارند. اگرچه الکل در طولانی مدت توان جنسی را تخریب می کند، اما در ابتدا میل جنسی را افزایش می دهد. این بدان دلیل است که بازدارنده ها را از سر راه شما برمی دارند و باعث می شود بیشتر از زمان هوشیاری، احساس سرخوشی داشته باشید. تحریک جنسی زیاد موضوعی است که در مباحث علمی مورد اختلاف است. میل جنسی هر کسی منحصر به فرد است.

اگر از سطح تحریک و میل جنسی خود احساس نارضایتی می کنید یا متوجه شده اید که در زندگی اجتماعی و روزمره شما تداخل ایجاد کرده است، باید با سکس تراپیست مشورت کنید. متخصص می تواند مشخص کند که دلیل تحریک شدن زیاد شما در رابطه جنسی چیست و چطور می توان آن را به سطح متعادل بازگرداند. میل جنسی بالا ممکن است به دلیل تغییرات در سطح هورمون، سن، میزان فعالیت، کاهش سطح استرس یا قطع برخی داروها باشد.

.

آیا خانم ها هم به اندازه مردان تحریک میشوند؟

تحقیقات اخیر نشان می دهد که میل جنسی در زنان و مردان ممکن است چندان متفاوت نباشد. محققان عنوان می کنند که معیار واقعی میل جنسی در هر دو جنس ممکن است به نحوه نگاه و ارزیابی ما از میل جنسی بستگی داشته باشد. ما عادت داریم که میل جنسی را به عنوان جرقه ناگهانی میل شدید جنسی برای داشتن رابطه جنسی ببینیم و عادت داریم که میل جنسی را به روشی مشابه با تشنگی یا گرسنگی تجربه کنیم.

با وجودی که برخی از افراد ممکن است میل جنسی ناگهانی و خود به خودی را تجربه کنند، این تنها شیوه عملکرد میل جنسی نیست. در واقع دو نوع میل جنسی متفاوت وجود دارد: خودانگیخته و پاسخگو. میل جنسی خود انگیخته همان چیزی است که ما بیشتر به آن عادت کرده ایم.

در حالی که میل جنسی پاسخگو چیزی بسیار متفاوت است که به صورت فوری ظاهر نمی شود، بلکه با اعمال خاصی تحریک می شود. برای اینکه میل جنسی پاسخگو اتفاق بیفتد، باید توسط چیزی برانگیخته شود، شاید یک فانتزی جنسی، یک نگاه از سمت جنس مخالف جذاب یا لمس حسی. به طور کلی، مردان بیشتر میل جنسی خودانگیخته دارند، در حالی که زنان بیشتر به سبک میل پاسخگو تمایل دارند.

 

برخی از عوامل که بر میل جنسی شما تأثیر می گذارند، عبارتند از:

  • سن
  • سطح هورمون ها
  • سطح استرس
  • تغییر در روابط جنسی شما
  • خستگی
  • بیماری
  • داروها
  • اعتقادات و نگرش های شخصی شما نسبت به تعریف رابطه جنسی

 

داروی گیاهی کاهش میل مردان

اگر احساس می کنید که میل جنسی شما خیلی زیاد است و بدنبال داروی گیاهی کاهش میل مردان میگردید همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه سطح تستوسترون در میل جنسی تاثیر زیادی دارد و برای کاهش میل جنسی باید سطح تستوسترون را کاهش داد.

یک مطالعه نشان می دهد که مصرف بیش از ۱۲۰ میلی گرم سویا در روز می تواند اثرات منفی بر روی سلامت جنسی مردان داشته باشد. مصرف بیش از حد توفو، شیر سویا یا سایر محصولات سویا می تواند تعداد اسپرم و سطح تستوسترون را کاهش دهد که خود این موجب کاهش میل مردان می گردد.

داروی گیاهی کاهش میل مردان نعناع است. منتول موجود در نعناع از نظر فنی باعث کاهش تستوسترون می شود. همچنین گیاه Vitex agnus-castus که بعنوان “فلفل راهب” شناخته میشود در قرون وسطی برای کاهش میل جنسی استفاده می شده است.

 

داروی گیاهی کاهش میل زنان

در قسمت فوق به داروی کاهش میل جنسی و روش‌های کاهش میل جنسی اشاره کردیم اما برخی از داروهای گیاهی نیز در کم کردن میل جنسی می‌توانند موثر باشند که از جمله آنها موارد زیر را می‌توان نام برد:

  • تخم کاسنی یا عرق کاسنی
  • کافور
  • جوشانده گل نیلوفر
  • تخم شوید یا برگ شوید
  • روغن برزک
  • تخم خرفه
  • تخم کاهو
  • دمکرده سداب
  • شیرخشت

چگونه میل جنسیمان را کاهش دهیم ؟ همچنین جهت کاهش میل جنسی می‌توان از آب انار ترش و آب ترنج (روزانه 3 بار) استفاده کرد. چنانچه در بالا به آن اشاره کردیم، می‌توان برای کم کردن میل جنسی روزانه 0.5 تا 1 گرم سداب را کوبیده و در یک لیوان آب جوشیده شده ریخته و پس از 20 دقیقه که دم کشید، مورد استفاده قرار داد. همچنین برخی از پرهیزهای غذایی نیز می‌توانند به افراد کمک کنند تا کنترل بهتری روی تمایلات جنسی خود داشته باشند؛ مثلا افرادی که با مشکل شهوت بالا روبرو هستند بهتر است در رژیم غذایی خود از میوه‌هایی همچون موز و نارگیل و غذاهایی همچون تخم مرغ بپرهیزند.

 

چی بخورم میل جنسیم کم بشه

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که تغییر رژیم غذایی می‌تواند یکی از عوامل موثر در درمان کاهش میل جنسی افراد باشد. خوردن بعضی از خوراکی‌ها و ادویه‌جات مانند تره، پیاز، هویج، لوبیا، زنجبیل، هندوانه، فلفل چیلی باعث بالا رفتن میل جنسی می‌شود. از آنجایی که هندوانه منبع غنی از ال-سیترولین است، می‌تواند باعث افزایش جریان خون در آلت تناسلی شده و درنتیجه موجب افزایش میل جنسی در مردان شود.

خوردن روزانه سیب در افزایش توانایی جنسی بسیار کمک کننده است. زنجبیل طبع گرمی دارد و توان جنسی را بالا می‌برد. به طورکلی کاهش هورمون تستوسترون و سروتونین در بدن موجب کاهش میل جنسی هم می‌شود. از همین رو بهتر است از مصرف موادی مثل گیاه شیرین بیان، سویا، نعناع و شکر که باعث پایین آوردن سطح هورمون تستوسترون در بدن می‌شوند، خودداری کنید.

فلفل چیلی از ادویه‌هایی هست که سبب تقویت میل جنسی زنان و مردان می‌شود. به طورکلی غذاهای تند سبب افزایش متابولیسم و ضربان قلب می‌شود که این علائم می‌توانند مدت زمان رابطه و حستان را بیشتر کنند. سیر سرشار از آلیسین است که به شدت می‌تواند هورمون تستوسترون را افزایش دهد. مصرف سیر باعث می‌شود که رگ‌های آلت تناسلی مردان منبسط شده و میل جنسی‌شان بیشتر شود.

 

راهکارهای کاهش و افزایش میل جنسی

 

چیکار کنم میل جنسیم کم بشه

خیلی از آقایان و خانم ها برای کم کردن میل جنسی شان بدنبال داروی کاهش میل مردان، قرص کاهش میل جنسی و … هستند.در صورتیکه یک فرد سالم بصورت طبیعی باید میل جنسی خوبی داشته باشد. در برخی مواقع به دلیل اینکه خانم و آقا قبل از ازدواج از نظر تمایلات جنسی بررسی نشده اند ازدواج می کنند و متاسفانه برای اینکه میل جنسی شان با هم تناسب ندارد به مشکل می خورند و به همین خاطر بدنبال یک قرصی میگردند که میل خودشان را کاهش دهند.

در صورتیکه اینکار نه تنها مشکل را حل نمی کند بلکه باعث کاهش صمیمیت، دلخوری و دوری زوجین از همدیگر می شود. در چنین مواقعی حتما به یک سکس تراپ مراجعه کنید و با جلسات مشاوره موانع را از میان بردارید.ممکن است دلیل کاهش میل یکی از طرفین که باعث شده شما تصمیم بگیرید با دارو میل خودتان را پایین بیاورید، مشکلات روحی و روانی و عدم رضایت باشد.

به همین منظور بایستی دقیق بررسی شود تا هم شما بدنبال کاهش میل جنسی تان با دارو نباشید هم علت بی میلی همسرتان مشخص شود تا بتوانیم با ارائه راهکارهای صحیح این تعادل را در رابطه زناشویی شما برقرار کنیم. ضمن اینکه دارویی که بتواند میل جنسی را کاهش دهد در شرایط خاصی توسط روانپزشک تجویز می گردد.

 

چگونه میل جنسیمان را کاهش دهیم با دارو

در برخی موارد ممکن است پزشک از برخی داروها به عنوان داروی کاهش میل جنسی استفاده کرده و آنها را به شما تجویز نماید. از جمله این داروها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کورتیکواستروئیدها
  • داروهای شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی
  • مرفین و اکسی کدون
  • داروهای هورمون درمانی برای سرطان پرستات
  • کتوکونازول (داروی ضد قارچ)
  • سایمتیدین
  • استروئیدهای آنابولیک
  • داروهای ضد افسردگی مثل فلوکستین و سرترالین
  • قرص‌های HD و LD
  • داروهای مورد استفاده در درمان سرطان سرطان سینه و نازایی

با توجه به شرایط جسمی و روانی و همچنین جنسیت شما پزشک می‌تواند از هر یک از داروهای بالا به منظور کاهش میل جنسی استفاده نماید. توجه داشته باشید که بدون مشورت با پزشک خودسرانه از هیچ‌یک از داروهای ذکر شده استفاده نکنید.

 

سوالات متدوال: چگونه میل جنسیمان را کاهش دهیم ؟

در چه شرایطی کم کردن شهوت ضروری است؟

درصورتی‌که افکار و امیال جنسی را دائما تجربه می‌کنید، در روابط جنسی پرخطر شرکت می‌کنید، نمی‌توانید رفتارهای جنسی خود را متوقف کنید، بی‌قرار هستید و استرس شدیدی را تجربه می‌کنید مهم است که برای کم کردن شهوت خود از روش‌های موثری استفاده کنید.

 

چگونه می‌توان شهوت را کاهش داد؟

دوش گرفتن، ورزش کردن، موکول کردن افکار جنسی به زمانی دیگر، تغییر رژیم غذایی، مراقبه، یوگا، رقص و انجام کاری غیرجنسی برخی از راهکارهای موثر برای کم کردن شهوت هستند.

 

چرا کم کردن شهوت مهم است؟

وقتی شهوت شما زیاد باشد زندگی‌تان محدود به مسائل جنسی می‌شود، ممکن است روابطتان آسیب ببیند و کیفیت زندگی شما به‌شدت کاهش پیدا کند. به همین دلیل، مهم است که در صورت وجود نشانه‌های شهوت زیاد، برای کاهش آن اقدام کنید.

 

مصرف چه داروهایی موجب کاهش میل جنسی خواهند شد؟

داروهای بسیاری منجر به افت شهوت در میان خانم ها و آقایان خواهند شد که از این میان می توان به مواردی نظیر: قرص های درمان افسردگی ، آنتی هیستامین ها ، داروهای حاوی مواد مخدر ، داروهای ضد تشنج ، قرص های کاهش فشار خون ، داروهای دارای بتابلوکر و… اشاره کرد.