زگیل تناسلی چیست ؟

زگیل تناسلی زائده‌ گوشتی و نرمی است که در اطراف ناحیه تناسلی یا مقعد ایجاد می‌شود و می‌تواند باعث درد، ناراحتی و خارش شود. در واقع نوعی عفونت مقاربتی است که در اثر انتقال ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. متاسفانه هیچ درمان قطعی برای این عفونت ویروسی وجود ندارد و فقط می‌توان با راهکارهای موجود مانع از گسترش زگیل‌ها شد.

در زنان، این بیماری می‌تواند روی بخش بیرونی آلت تناسلی، دیواره‌های واژن، ناحیه بین دستگاه تناسلی خارجی و مقعد، کانال مقعد و دهانه رحم بروز کند. در مردان، ممکن است در نوک یا ساقه آلت تناسلی، کیسه بیضه یا مقعد ایجاد شود. زگیل تناسلی مردانه و زنانه معمولا با خارش یا ناراحتی در ناحیه تناسلی همراه است و هنگام مقاربت باعث بروز خونریزی می‌شود.

این بیماری همچنین می‌تواند در دهان یا گلوی فردی که با یک فرد آلوده تماس جنسی دهانی داشته است ایجاد شود. زگیل تناسلی ممکن است در افرادی با سیستم ایمنی سرکوب‌شده به خوشه‌های بزرگ تکثیر شود. در پاسخ به سوال این بیماری چگونه منتقل می‌شود و راه تشخیص آن چیست؟ می‌توان گفت که این بیماری در اکثر موارد از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود.

یک فرد می‌تواند عفونت HPV را از طریق تماس پوست به پوست حین رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی منتقل کند. برخی از افراد این عفونت را دارند اما به‌عنوان ناقل هیچ علامتی ندارند و هیچ نشانه‌ای از خود نشان نمی‌دهند.

علائم زیگیل تناسلی

موارد زیر خطر ابتلا به این مشکل را افزایش می‌دهند:

• داشتن رابطه جنسی محافظت‌نشده با چندین شریک جنسی
  • داشتن یک عفونت مقاربتی دیگر
  • داشتن رابطه جنسی با شریکی که سابقه جنسی او را نمی‌دانید
  • شروع فعالیت جنسی در سنین پایین
  • سیگار کشیدن
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف‌شده در اثر ابتلا به HIV یا مصرف داروهای پیوند عضو یا شیمی‌درمانی

تشخیص زگیل تناسلی در خانه

نشانه‌های این عارضه بلافاصله پس از آلودگی به ویروس HPV بروز پیدا نمی‌کند. معمولا حدود چند هفته طول می‌کشد تا ضایعات پوستی گل‌کلم شکل به صورت تکی یا خوشه‌ای ایجاد شوند. در صورت لمس برجستگی گوشتی نرم و نسبتا صافی را احساس می‌کنید که اغلب همرنگ پوست یا کمی تیره‌تر است.

علائم زگیل تناسلی در زنان

در برخی مواقع ویروس HPV در بدن شما وجود دارد اما علائم و نشانه بیماری یک هفته تا چند ماه بعد بروز پیدا می‌کند. زگیل‌های تناسلی معمولا دردناک نیستند اما گاهی اوقات با علائم زیر همراه می‌شوند:

• درد و ناراحتی
  • احساس سوزش
  • خونریزی خفیف
  • ایجاد رطوبت اطراف زگیل
  • خارش یا سوزش ناحیه تناسلی

دشمن زگیل تناسلی

زگیل تناسلی یک عفونت مقاربتی شایع است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV ایجاد می‌شود. این بیماری هر دو جنس زنان و مردان را تحت‌ تأثیر قرار می‌دهد؛ ولی شیوع آن در زنان بیشتر است. زگیل تناسلی زنان سبب ایجاد زائده‌های کوچک همرنگ پوست یا صورتی رنگ در دهانه واژن یا اطراف و داخل مقعد می‌شود.

در گذشته تشخیص این مشکل با سرکه مورد توجه بود. امروزه می‌توان این روش را یک راه‌کار درمان خانگی برای از بین بردن عوارض پوستی ویروس اچ پی وی دانست. سرکه سیب کاملا اسیدی است که ترکیبات مشابهی با داروهای مورد استفاده برای درمان این عارضه دارد.

برای درمان خانگی می‌توانید پنبه را به سرکه سیب آغشته کنید و آن را روی زگیل بمالید. فقط حواستان باشد پنبه پس از استفاده با ناحیه دیگری از بدن شما تماس پیدا نکند. زیرا در صورت تماس به‌راحتی باعث تکثیر HPV ویروس خواهد شد.

دیگر موارد موثر در درمان خانگی این بیماری عبارت‌اند از:

• زردچوبه
  • روغن کرچک

زگیل تناسلی مردان

این بیماری در مردان یک بیماری عفونی و مسری است. ضایعات پوستی همراه با درد ظاهر می‌شوند. علت اصلی زگیل تناسلی در مردان ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV است. ممکن است تا مدت‌ها بعد از ابتلای فرد هم هیچ علائم و نشانه‌ای ظاهر نشود و ویروس پاپیلومای انسانی به‌ راحتی به شریک جنسی سالم منتقل شود.

این بیماری مقاربتی که به‌ راحتی از طریق رابطه جنسی محافظت نشده و با شریک‌ جنسی متعدد منتقل می‌شود مجرای ادراری، آلت تناسلی، راست‌ روده و کیسه بیضه در مردان را درگیر می‌کند. مهم‌ترین راه انتقال این ویروس در مردان رابطه جنسی، رابطه بدون دخول، رابطه جنسی دهانی و مقعدی است. تقریبا ۷۰٪ درصد افرادی که شریک جنسی‌‌شان آلوده شده باشد، طی ۳ ماه به ویروس HPV مبتلا می‌شوند.

نخستین علائم زگیل تناسلی در مردان بین چند هفته تا چند ماه پس از ابتلا بروز می‌کنند. بنابراین بهتر است زنان و مردانی که رابطه جنسی دارند، سلامت جسمی خود را به‌ صورت دوره‌ای چک کنند تا در صورت مشاهده علائم این عارضه، از انتقال ویروس به شریک جنسی خود جلوگیری کنند.

خطرات زگیل تناسلی در مردان

• در ظاهر ایجاد برجستگی‌هایی شبیه گل‌ کلم
  • توده‌های کوچک در ناحیه تناسلی
  • تغییر رنگ ناحیه تناسلی به رنگ قهوه‌ای، گوشتی یا صورتی
  • خارش و سوزش در ناحیه تناسلی
  • درد حین رابطه جنسی
  • خونریزی حین و بعد از رابطه جنسی

زگیل تناسلی در زنان چه عوارضی دارد ؟

زگیل تناسلی در زنان چه عوارضی دارد؟ برخی از انواع HPV می توانند سبب ایجاد سرطان دهانه رحم شوند. در برخی از موارد این ویروس با سرطان ولوار (Vulvar cancer)، سرطان مقعد و سرطان دهان همراه است. اکثر عفونت های HPV به سرطان دهانه رحم ختم نمی شوند. با این حال اگر خانمی با سلول های دهانه رحم غیر طبیعی هستید، تست پاپ اسمیر می تواند در تشخیص این موضوع به شما کمک کند.

زگیل تناسلی زنان در صورت عدم درمان، می تواند گسترش پیدا کرده و به سایر نواحی نیز منتقل شود. اگر خانمی مبتلا به زگیل تناسلی باشد، به راحتی این ویروس را از طریق رابطه ی جنسی به شریک خود منتقل خواهد کرد. توجه داشته باشید که استفاده از کاندوم تنها می تواند در پیشگیری از انتقال زگیل در برخی نواحی موثر باشد؛ چرا که کاندوم نمیتواند تمام بخش های ناحیه تناسلی فرد را پوشش دهد.

زگیل های تناسلی به هنگام بارداری می توانند، مشکلاتی را ایجاد کنند. از آنجایی که زگیل های تناسلی می توانند تکثیر و آسیب پذیر شوند، زایمان طبیعی به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود؛ چرا که امکان انتقال زگیل از مادر به نوزاد وجود خواهد داشت. گاهی این زگیل ها طی بارداری بزرگتر می شوند و اگر روی مجرای ادراری قرار گرفته باشند، ادرار کردن را سخت می کنند. اگر زگیل ها روی واژن قرار داشته باشند، می توانند کشش (الاستیسیته) واژن را کاهش داده و سبب انسداد آن حین زایمان گردند.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم یا جوش؟؟

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم یا جوش؟ از ظاهر عارضه؛ زگیل تناسلی یک ضایعه گوشتی برجسته است که با خود لک هم به همراه می‌آورد و شکلی شبیه گل کلم دارد، اما جوش تناسلی به شکل برجستگی تاولی است، حاوی ماده سفید است و حاشیه قرمز دارد.

جوش تناسلی در اوایل به وجود آمدن ملتهب است و علاوه بر خودش در اطرافش نیز ناحیه قرمز به وجود می‌آید. اغلب شبیه به بادکنک‌های تو خالی است، التهاب دارد، اگر به آن دست بزنید درد می‌گیرد و در صورت فشار دادن، چرک از آن خارج می‌شود.

زگیل های تناسلی با منشا ویروس های پرخطر عموما بدون علامت بوده یا ضایعات نسبتا ریزتری ایجاد می کنند و ممکن است فقط به صورت یک لک خود را نشان دهند. اینگونه موارد معمولا بسیار دیر تشخیص داده می شود و ممکن است با سایر بیماری های این ناحیه اشتباه شود و متاسفانه در گروهی از افراد باعث بروز سرطان خواهد شد.

زگیل تناسلی معمولا به شکل یک ضایعه برجسته با قوام گوشتی یا لک تظاهر می کند ولی جوش تناسلی به شکل برجستگی تاولی شکل حاوی ماده سفید با حاشیه قرمز است. جوش های تناسلی  بیشتر نوعی عفونت میکروبی و یا التهابی است که بیشتر در دوران نوجوانی و یا افرادی که در محیط های گرم فعالیت دارند، بیشتر دیده می شود.

علاوه بر این اضافه وزن، موهای زیر پوستی، اختلالات هورمونی، رژیم غذایی و استفاده از لباس های تنگ نیز در ایجاد جوش تناسلی می تواند موثر باشد. رعایت نکات بهداشتی و به حداقل رساندن فعالیت هایی که سبب تعرق زیاد می شوند، همچنین مصرف آنتی بیوتیک خوراکی یا موضعی با تجویز پزشک متخصص می تواند سبب درمان جوش های تناسلی شود.

عکس زگیل تناسلی در مردان

آیا زن و شوهری که زگیل تناسلی دارند می توانند رابطه جنسی داشته باشند؟

در زمانی که افراد زگیل ها را بصورت واضح بر روی پوست ناحیه تناسلی دارند، بهتر است تا بعد از درمان و از بین بردن زگیل ها بطور موقت رابطه ی جنسی را محدود کنند.

اگر یکی از زن و شوهر مبتلا به زگیل تناسلی باشند، چقدر احتمال دارد دیگری هم مبتلا شود؟

ابتدا بایستی بین انتقال ویروس HPV و ابتلای به بیماری، تفاوت قائل شد احتمال انتقال ویروس ۱۰۰ درصد است ولی احتمال ابتلای به بیماری به مراتب کمتر می باشد. بعبارتی خیلی از افرادی که ویروس وارد پوست شان می شود آن را توسط سیستم ایمنی دفع می کنند.

آیا زگیل تناسلی در بارداری به جنین منتقل می شود؟

زگیل تناسلی در زمان بارداری به جنین منتقل نمی شود و خطری جنین را در زمان بارداری تهدید نمی کند.

آیا زگیل تناسلی مانعی برای بچه دار شدن است؟

خیر زگیل تناسلی مانعی برای بچه دار شدن نیست ولی در صورت ابتلای گردن رحم و واژن به ویروس برخی توصیه می کنند زایمان به شکل سزارین باشد.

آیا با وجود زگیل تناسلی در مردان  می توان ازدواج کرد؟

بله می توانند ازدواج کنند البته قبل از هر تماس جنسی توصیه می شود همسرشان دوره ی واکسیناسیون را کامل کند.

آیا لزومی به تعیین نوع ویروس توسط روش PCR وجود دارد؟

برای مردان نیاز به این کار نیست چون روند درمانی و سیر مراقبت را تغییر نمی دهد ولی در زنان بهتر است نوع ویروس مشخص شود.

زگیل تناسلی در مردان چه موقع عود می کند؟

میزان عود ویروس زگیل تناسلی در مردان به عوامل متعددی بستگی دارد از جمله میزان ویروسی که وارد بدن شده است و فاصله ی بین بروز علائم تا شروع درمان، استفاده از تیغ برای اصلاح موهای ناحیه تناسلی ، و از همه مهم تر وضعیت سیستم ایمنی فرد که با استرس، سیگار و نحوه ی تغذیه در ارتباط است. لذا نمی توان مدت زمانی را که بیمار با این بیماری درگیر است را مشخص کرد.

کدام یک از زوجین مبتلابه زگیل تناسلی دیگری را آلوده نموده است؟

پاسخ به این سوال سخت و خیلی اوقات ناممکن است چون از طرفی ورود به حریم خصوصی افراد صحیح نبوده و خیلی از اوقات بیمار برای حفظ زندگی مشترک از گفتن حقیقت طفره می رود و از طرف دیگر احتمال هر چند خیلی ضعیف انتقال آن از طرق غیر جنسی نیز وجود دارد بدون اینکه فرد متوجه زمان وقوع این ابتلا شده باشد.

زگیل تناسلی مردان بعد از چند وقت نمایان میشود؟

وقتی فرد آلوده به ویروس می شود تا ظهور علائم او، مدت زمانی سپری می شود. زمانی که طول می کشد تا ویروس در داخل سلول های پوستی تکثیر و بصورت زگیل خود را نشان دهد، حداقل ۲ ماه می باشد اما این زمان می تواند خیلی متفاوت باشد و حتی چند سال بعد از ابتلای به ویروس زگیل ها ظاهر شوند.